2016. június 22., szerda

Elizabeth Gilbert: Big Magic

Drága Liz! Hát már megint mit csináltál?

Figyelmeztetés: Ez a poszt nem lesz elfogulatlan, csak őszinte.


"Véleményem szerint az egyik legősibb és legnagyvonalúbb trükk, amit a mindenség játszik velünk önmaga és a mi szórakoztatásunkra: kincseket rejt el mélyen bennünk, aztán a háttérbe húzódva kíváncsian lesi, vajon megtaláljuk-e őket valaha.
A kreatív élet nem más, mint ezeknek a rejtett kincseknek a feltárása. Kincsvadászat.
Ennek a kincsvadászatnak a gyakori és meglepő eredménye az, amit én BIG MAGICnek, azaz Nagy Varázslatnak nevezek."

Végre megjelent magyarul is távoli barátnőm új könyve. Persze azon melegében el is olvastam és már az újraolvasást tervezem.
A Big Magic is olyan, mint Liz eddigi könyvei. Szellemes, szórakoztató és őszinte. Ahogyan az alcím is mutatja, a középpontjában a kreativitás áll. Liz elsősorban az írást emeli ki, hiszen erről van a legnagyobb tapasztalata, de megemlít sok más művészeti ágat is. Például a műkorcsolyázás művészetét meg a blogolás művészetét. Vagyis megfogalmazza azt, amit már én is rég megfogalmaztam magamban - a világon mindenki képes kreatív lenni.

"Számomra úgy tűnik, hogy a központi kérdés, amelytől minden kreatív élet függ, a következő: Megvan benned a kurázsi, hogy feltárd a benned rejlő kincseket?"

Ez a könyv viszont abban különbözik az önsegítő könyvektől, hogy nem erőlködik azon, hogy megmondja a tutit, nem csak üres frázisokat ismételget. Liz a saját tapasztalatait, élményeit írja le benne, amelyek nincsenek híján a humornak és az iróniának, de mégis elgondolkodtatják az ember lányát/fiát.
A legjobban engem az a rész érintett meg, amelyik a "szenvedve alkotásról" szólt, hiszen van egy olyan problémám, hogy csak depressziós hangulatban tudok írni (verset, regényt, bármit). Nos, Liz noszogatása nagy hatással volt rám. Ezen a részen már szinte nevettem, annyira jól leírta az én és szerintem még sokak viselkedését.  Ha rossz a kedvünk, az írás által csak még jobban felnagyítjuk a problémáinkat.
Önmagában persze ez a könyv csak arra való, hogy szórakoztossan, esetleg, hogy kicsit belelássunk az írónő íróvá válásába, de az, hogy nekikezdünk-e a kincsvadászatnak, csak rajtunk múlik.



Más bejegyzések Elizabeth Gilbert-ről és a könyveiről:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése